Do Jordanii

By kuba • Jordania • 11 May 2010

Z Libanu do Jordanii drogą lądową można się dostać tylko w jeden sposób – przez Syrię.  Odległość jest mała (ok 300 km z Bejrutu do Ammanu), ale trzeba przekroczyć dwie granice.  W przypadku Syrii oznacza  to bulenie podatku wyjazdowego, co jest wkurzające, zwłaszcza, że chodzi tylko o tranzyt.  Nam pokonanie całej trasy udało się wyśmienicie.  Zarówno że względu na czas jaki zajęła nam podróż jak i w aspekcie finansowym.  Nie było żadnych problemów przy przekraczaniu granic i formalności załatwialiśmy błyskawicznie.  Co więcej, udało nam się dostać bezpłatną wizę do Jordanii! Z wieczornych rozmów hotelowych dowiedzieliśmy się, że w Akabie, miejscowości położonej nad Morzem Czerwonym na południowym krańcu Jordanii jest specjalna strefa ekonomiczna.  Wszyscy, którzy się wybierają do Akaby mają prawo do bezpłatnej, 14-dniowej wizy.  Na początku trudno było nam w to uwierzyć, a jednak okazało się to prawdą! Wystarczyło na granicy powiedzieć urzędnikowi, że jedziemy do Akaby  bach – mamy darmową wizę. Z Akaba fajne miasto i są tam podobno wspaniałe rafy koralowe – możemy więc wybrać się na nurkowanie a przy okazji zdobyć pieczątkę w paszporcie potwierdzającą naszą obecność w strefie ekonomicznej.  Z Bejrutu do Damaszku dostaliśmy się autobusem razem z Marcelo – naszym znajomym Brazylijczykiem.  Tam mieliśmy zamiar  się rozdzielić.  My chcieliśmy przesiąść się do autobusu do Ammanu, a Marcel miał w planach przekroczyć granicę z Jordanią w innym miejscu – wybierał się bowiem do Izraela.  Okazało się jednak, że na autobus do Ammanu trzeba sporo czekać (kursują tylko 2 dziennie, a my spóźniliśmy się na poranny) i że bardziej opłaca nam się pojechać z Marcelem i próbować dostać się do Ammanu już po przekroczeniu granicy.  To okazało się znakomitą decyzją, gdyż załatwiając formalności wizowe na granicy jordańskiej spotkaliśmy przemiłą panią – Libankę, „stewardessę” w autobusie do Ammanu, która zgodziła się zabrać nas za darmo do stolicy Jordanii.